Eerste jeugd roofvis bijeenkomst

Dinsdag, 1 oktober 2024

Zaterdag 21 september jl. vond de allereerste jeugd roofvisbijeenkomst plaats in het clubgebouw van THC Rivierenland, en het was een daverend succes!

Elf enthousiaste jongeren tussen de 8 en 14 jaar verzamelden zich vol spanning voor wat een leerzame en vooral leuke dag zou worden. Na een gezellige kennismakingssessie, waarin de jongeren elkaar en hun viscoach beter leerden kennen, werd er meteen begonnen met het echte werk: vissen op snoek, snoekbaars en baars!

De jonge roofvissers luisterden aandachtig naar de uitleg over de verschillende vistechnieken, en je kon de opwinding in de zaal voelen toen er gepraat werd over de spanning van het binnenhalen van een grote snoek of een schuwe snoekbaars. Er werden veel vragen gesteld, en de passie voor het vissen straalde van de gezichten van de deelnemers af.
Na de eerste korte pauze was het tijd voor een inspirerende presentatie van viscoach Rolf. Zijn expertise op het gebied van Dropshotten maakte indruk op iedereen. Met humor en duidelijke uitleg liet hij zien hoe deze techniek een echte gamechanger kan zijn voor roofvissers. De jongeren hingen aan zijn lippen en leken niet te kunnen wachten om het zelf te proberen.

Na de presentatie was het moment eindelijk daar: de jongeren mochten zelf aan de slag. Onder begeleiding leerden ze stap voor stap hoe ze een dropshot haak aan hun onderlijn moesten monteren. Het was prachtig om te zien hoe geconcentreerd en vastberaden ze te werk gingen, en de voldoening was groot toen ze het onder de knie kregen.

Na het leren monteren van de dropshot haak was er volop gelegenheid voor de jongeren om vragen te stellen, en dat werd met veel enthousiasme gedaan! De vragen waren erg divers, van het fijn afstellen van de uitrusting tot specifieke tips over welk kunstaas is het beste voor welke roofvis tot wanneer gebruik je een stalen onderlijn en wanneer fluor carbon als onderlijn. Het was duidelijk dat de jonge vissers in de dop hongerig waren naar kennis en dat ze geen enkel detail wilden missen om hun vaardigheden te verbeteren.
Toen de vragenronde ten einde was, was het tijd voor een welverdiende lunch. Samen met enkele betrokken vaders en Jan Welie, onze gebouw- en kantinebeheerder, genoten we van een heerlijke maaltijd. Het was een mooi moment van gezelligheid en samenzijn, waarin ook de vissers onderling ervaringen uitwisselden en nieuwe vriendschappen smeedden.

Na de lunch sloot Rolf van de Putte de bijeenkomst af met een vriendelijke groet en wenste iedereen een veilige thuisreis. Maar voordat de jongeren vertrokken, kwam Rolf met een spannende aankondiging: op zondag 13 oktober krijgen de jonge roofvissers de kans om al hun opgedane theoretische kennis in de praktijk te brengen. We gaan dan daadwerkelijk vissen met de Dropshot techniek, en het belooft een geweldige dag te worden vol actie en avontuur.
De eerste roofvisbijeenkomst was een geweldige ervaring voor de jeugdige vissers. De combinatie van kennis opdoen, zelf aan de slag gaan en plezier hebben zorgde voor een onvergetelijke dag. Het is duidelijk dat THC Rivierenland hiermee een fantastische start heeft gemaakt en dat dit pas het begin is van vele mooie roofvisavonturen voor deze jongeren!

Alle foto's van deze eerste jeugd roofvis bijeenkomst staan in dit fotoalbum.