Vliegvisgroep go's to Belgium

Maandag, 20 juni 2022

Check hier het verslag van het jaarlijkse uitje van de vliegvisgroep.

Vrijdag 20 mei 2022, 6.30 uur, Tiel.

We vertrekken met 2 auto’s, een hoop hengels en 6 personen voor ons jaarlijkse, {als Covid en andere ongemakken het toelaten] buitenlandse vliegvis tripje.
Evenals vorig jaar is voor de Belgische Ardennen gekozen en wel in Trois Ponts, aan de rivier de Ambleve.
Een prachtige omgeving met leuke accommodatie in de vorm van 2 appartementen, vrijwel aan het water.

Los van de Waalse visvergunning dienen wij nog een vergunning van de plaatselijke vereniging aan te schaffen en dit kan alleen plaatselijk bij een sigarenboer, of de VVV.
Groot was de teleurstelling toen bleek dat er op onze eerste vis dag, niet gevist mocht worden van wege de jaarlijkse vis uitzetting, waarbij het bestand aan forellen met een paar honderd kilo aangevuld wordt.
Dit was bij de VVV niet bekend en voor ons niet eerder te achterhalen aangezien ‘’les pecheurs reunis trois ponts’’ er een website op na houdt die al sinds 2 jaar te koop is en alleen een aanbod van vakantie huisjes vertoont.

Via de aardige mensen van de VVV, de voorzitter van de vereniging gebeld, om dispensatie voor die vriendelijke Ollanders te bewerkstelliggen, maar deze wilde ons niet te woord staan en het visverbod bleef het visverbod.
Zijn toen maar de omgeving gaan verkennen en mogelijke stekken gaan bekijken om de tijd door te komen die ons restte tot de toegang van onze appartementen.

Zaterdag ochtend vroeg, stonden wij gekleed in onze waadpakken te popelen, om zoals bij ons gebruikelijk in koppels van 2 vissers te water te gaan om onze geliefde hobby te gaan beoefenen, waarbij vermeld dient te worden dat in ons kleine clubje een tweedeling voorkomt tussen mensen die in dit soort viswater met droge [drijvende] vliegen vissen en de zogenaamde Tsjechische nimf vissers.

Dit Tsjechisch of Frans nimfen houdt in dat er met vaak meerdere tungsten verzwaarde nimf imitaties over de bodem gevist wordt waarbij de presentatie, of met andere woorden het natuurlijke gedrag van deze onderwater insecten zo natuurgetrouw mogelijk geimiteerd dient te worden, wat uiteraard ook geldt voor het presenteren van droge vliegen op vaak snel stromend water.

Aangezien Salmonieden, waartoe onze geliefde forellen en vlagzalmen behoren twee-derde van hun voedsel onder water bij elkaar scharrelen en de rest aan het water oppervlak, moge het duidelijk zijn dat het nimf vissen kwantitatief voordelen biedt.

Er is al met al door ons niet veel vis gevangen en dit kan mogelijk toegeschreven worden aan de heftige overstromingen aldaar in juli 2021, maar het was wederom een gezellige trip voor ons naar een volstrekt andere omgeving met bijbehorende vistechnieken en de voorpret in de vorm van vliegbind sessies ter voorbereiding van ons jaarlijkse uitje.

Dick, Hans, Kees, Marc, Albert en Felix.
THC rivierenland