De Gelderlander: HET VIRUS EN IK

Donderdag, 4 juni 2020

Er ging een streep door ruim vijftig wedstrijden en toernooien bij de Tielse Hengelsport Combinatie Rivierenland (THCR), maar tóch mocht voorzitter Marco Harteman ruim 300 leden bij zijn vereniging verwelkomen.

Ruim 50 wedstrijden geschrapt, maar toch hengelde we 300 nieuwe leden binnen.

,,Ja, we kunnen wel stellen dat vissen weer ‘hot’ is’’, zegt de Harteman, voorzitter van THCR. ,,Ik heb sinds de uitbraak van het virus ontzettend veel mensen gesproken die de hengel weer van zolder hebben gehaald. En daar zijn natuurlijk talloze redenen voor te bedenken.’’
Met name de ontstane vrije tijd, maar ook het gebrek aan andere sporten en het ontvluchten van de realiteit, noemt Harteman als redenen waarom mensen juist nu weer massaal zijn gaan vissen.

,,En daarbij hebben we bijzonder veel geluk gehad van de prachtige dagen met zon, begin dit voorjaar. Dan wil je er als mens toch even uit.’’

Bezaaid met vissers
De wateren in Rivierenland waren dan ook bezaaid met vissers. ,,Lang niet allemaal leden van ons’’, zegt Harteman. ,,Daarom heeft onze controlecommissie aardig wat overuren gemaakt, de afgelopen maanden. Zij treden niet op als boa’s, maar vragen mensen wel of ze over de juiste papieren beschikken en attenderen ze wanneer hun auto verkeerd geparkeerd staat, of als mensen vissen op stroken waar dat niet mag.’’

Ondanks het stijgende ledental, hoopt de voorzitter vooral dat alles snel weer ‘normaal’ wordt. ,,Want die leden zijn leuk, maar we missen het verenigingsleven wel heel erg, op deze manier. Onze clubgebouwen staan het hele jaar door volgepland met activiteiten. Jeugdtoernooien, karpervissen, de 55-pluscompetitie, noem maar op. Het is meer dan ooit een individuele sport geworden.’’