De controle groep is opzoek naar nieuwe controleurs

Donderdag, 3 februari 2022

Zonder vrijwilligers zou er geen vereniging kunnen bestaan. Vrijwilligers houden de vereniging draaiend en zorgen ervoor dat andere leden, meestal net als zij, kunnen genieten van uren visplezier. Kom jij onze controle groep versterken?

Controleren aan de waterkant doe je namens onze hengelsportvereniging, niet als individu, maar als team met elkaar en voor elkaar. Als controleur sportvisserij voer je de controle uit, omdat je dat zelf nodig vindt en iets voor de vereniging wilt doen. THC Rivierenland wil graag dat de controle op een goede wijze wordt uitgevoerd, met een positieve inslag, maar ook volgens ons controlebeleid.

Waarom controle visdocumenten?
Controleren van visdocumenten is geen doel op zich, maar is noodzakelijk om bepaalde doelen voor onze hengelsportvereniging te bereiken. De doelen voor THC Rivierenland lees je hier.

Je taak als controleur
Je taak als controleur is natuurlijk op de eerste plaats gericht op de controle op het bezit van de juiste visdocumenten, de naleving van de visserijregels en de voorwaarden Gebruik VISpas. Als controleur sportvisserij ben je uiteraard het gezicht ( ambassadeur) van onze vereniging. Je vertegenwoordigt THC Rivierenland naar de sportvisser toe, zowel leden als niet leden.

Je profielschets
Een controleur sportvisserij ben je niet zomaar. Je bent niet alleen het visitekaartje van je vereniging, je vertegenwoordigt ook je vereniging aan de waterkant. Door de gecontroleerde sportvisser wordt je beoordeelt bij het contactmoment, maar je wordt ook gezien als vraagbaak en aanspreekpunt van de vereniging. Samenvattend beschikt de controleur over specifieke kennis over en vaardigheden als:

• het stelsel van visdocumenten
• de voorwaarden gebruik VISpas
• de minimummaten & gesloten tijden vissoorten
• de aangewezen & gesloten tijden aassoorten
• het nachtvissen & gebruik derde hengel
• de hengeltechniek, materialen & vistechniek
• sociale omgang
• communicatief vaardig
• kennis van de organisatie van de hengelsportvereniging
• de activiteiten van je HSV met contactpersonen

Om bovenstaande kennis te vergaren bied Sportvisserij Nederland een gratis cursus aan.

Cursus controle sportvisserij
De Cursus Controle sportvisserij is een eendaagse cursus, bestemd voor controleurs van hengelsportverenigingen en buitengewone opsporingsambtenaren (Boa's). Je maakt tijdens de cursus kennis met het stelsel van visserijregels, sportvisdocumenten, voorwaarden gebruik VISpas en de sociale vaardigheden voor de controle aan de waterkant.

Controlepas sportvisserij & Kleding
Alle hengelsport- of federatieve controleurs die de cursus Controle Sportvisserij met succes hebben hebben gevolgd, ontvangen van Sportvisserij Nederland in bruikleen controlekleding (controlejas+polo) en een Controlepas Sportvisserij.

Lees hier meer over de functie de controleur sportvisserij en hier over onze controle groep.

Interesse om als controleur bij ons aan de slag te gaan? Neem dan contact met ons op; bestuur@thc-rivierenland.nl