Weekendje Belgische Ardennen

Vrijdag 24 juni 2022, 9.30 uur Frans en Felix vertrekken voor een week-end vliegvissen in de Belgische Ardennen, de derde deelnemer aan dit tripje volgt in de namiddag, na gedane arbeid.

Ons doel dit keer is het vliegvissen in de Ourthe, tussen Houffalize en la Roche en om de eerder aangeschafte visvergunning van het Waalse gewest verder te benutten.

We hadden naar later bleek een perfecte lokatie gehuurd, pal aan de rivier, met alle wensbare voorzieningen, inclusief een bbq om de eventuele forellen op te bereiden.

Het fijne van dit huis was dat je tussen het vissen door even op het terras kon gaan zitten om te pauzeren met een kop koffie of een paar spiegel eieren met spek.

Wadend vliegvissen in snel stromend water vergt een behoorlijke fysieke inspanning en dan zijn deze korte stops,

vrijwel aan de waterkant, een welkome en verstandige onderbreking.

Aangezien Frans en ik bij aankomst nog vier uur moesten wachten voor wij het meegebrachte bier in de koelkast konden zetten, zijn wij gelijk begonnen en verschalkten al snel de eerste vissen.

De buit bestond uit de zeer moeilijk met de vlieg te vangen, razend snelle gestippelde alver [Alburnoides bipunctatus] en de wat gretiger happende kopvoorn [Squalius cephalus], beide soorten niet heel groot van formaat, maar wel in gevangen aantallen.

De gestippelde Alver is een in Nederland zeer zeldzame vis waar van men dacht dat die volledig verdwenen was, maar nu weer gesignaleerd is in enkele I Limburgse beken.

Net water was glas helder en toonde ons een mooie populatie barbelen, een enkele forel en een regelmatig langs zwemmende bever.

Rond 17.00 uur gestopt met vissen om de sleutel van het huis in ontvangst te nemen, wat te eten in het dorp en onze vismaat Daniel te verwelkomen.

Diezelfde avond zijn we langs de rivier gaan toeren om andere stekken, of liever nog, mogelijkheden om bij het water te komen op te zoeken want dit soort rivieren in de Ardennen zijn vaak een aaneenschakeling van campings en kanoverhuurders, waardoor bij het water geraken met een auto vol visspullen vaak lastig is.

Wij vissen met een vergunning van het Waalse gewest, waarbij wadend vissen is toegestaan, terwijl de goedkopere vergunning alleen toelaat dat je vanaf de kant vist, een Belgische mop want er is geen kant, tenzij je op een camping gaat staan of probeert van uit een ondoordringbaar bos te vliegvissen.

Na de verkenning aan het voortreffelijke Belgische bier door onze attente gastvrouw in de koelkast gezet als welkomst geschenk en daarna op tijd naar bed.

Zaterdag 25 juni, stonden de eersten van ons, met een verleden van vroeg opstaan al om 5.30 uur tot hun middel in het water en de eerste verzilverde aanbeten, van wederom kopvoorns en alvers waren een feit.

2

Er is die dag met onderbrekingen voor een schippers ontbijt, koffie, toilet bezoek en een restaurantbezoek, met in roomboter gesmoorde forel [ truite a la meuniere ] en bier tot een uur of tien s’avonds gevist.

Het weer was voortreffelijk en de omgeving prachtig, met niet meer dan het geluid van de vogels en het kabbelen van de Ourthe, tot we onderbroken werden door 2 zwaar bewapende zogeheten groenen, een kruising tussen een politie agent en een boswachter, met het verzoek onze vergunningen te tonen.

Als gebruikelijk hadden we dit perfect voor elkaar, maar toen wij vervolgens vragen gingen stellen over het bestand aan forel,de naam van de gestippelde alver en tot waar wij met onze vergunningen mochten vissen, moesten zij ons het antwoord schuldig blijven.

Goed gevangen die dag, met helaas maar 1 door Frans gescoorde bruine forel [Salmo trutta ], wat ons toch weer te denken geeft over het werkelijke bestand van deze voortreffelijke sport vis en de vraagof dit te maken heeft met de overstromingen van juli vorig jaar of het hardnekkige gerucht dat de net door het Waalse gewest uitgezette vis gelijk door vissers met voorkennis wordt weggevangen.

Voor de zondag werd voor de gehele dag zeer slecht weer
verwacht, wat maar ten dele waar was want we hebben de

ochtend, weliswaar in een mist veroorzaakt door de regen van die nacht, nog heerlijk tot de middag gevist, maar kwamen niet verder dan de voornoemde gestippelde en je reaktie vermogen verbeterende alvers en wat kopvoorns.

Toen het serieus begon te regenen vonden we dat we op het hoogtepunt moesten stoppen,de nog redelijk droge spullen in de auto te laden en moe maar voldaan huiswaarts te keren.

Een zeer geslaagd en gezellig weekeinde.

Daniel, Frans en Felix

THC Rivierenland