Nachtvissen

Landelijke Nachtvistoestemming en Derde hengeltoestemming.

Met de wijziging van de visserijregels per 1 oktober 2012 mag bijna overal het hele jaar ‘s nachts worden gevist. Voorheen was het nachtvissen in de meeste wateren alleen toegestaan in juni, juli en augustus.De rijksoverheid wilde echter geen ontheffingen meer verstrekken en het is nu aan de sportvisserijsector om een en ander zelf goed te regelen. Sportvisserij Nederland, de federaties en De KSN hebben daarom gezamenlijk een Landelijke Nachtvistoestemming voor op de VISpas ontwikkeld. Ook is er een toestemming voor het gebruik van een derde hengel. De sportvissers krijgen zo meer vismogelijkheden. Ze hoeven niet bij iedere visrechthebbende een aparte toestemming te kopen en besparen daarmee geld. Ook is de controle eenvoudiger en de extra toestemming kan bij misdragingen, los van de VISpas, worden ingenomen.

1. Hologramstickers

De Landelijke Nachtvistoestemming bestaat uit een hologramsticker met het nachtvissymbool dat op de achterzijde
van de VISpas moet worden geplakt.

De landelijke Derde hengeltoestemming bestaat eveneens uit een hologramsticker met een Derde hengel symbool dat op de achterzijde van de
VISpas moet worden geplakt. Wil je beide extra toestemmingen, dan is er een combi hologramsticker. Zowel de Nachtvistoestemming als
de Derde hengeltoestemming is het gehele jaar geldig en strikt persoonsgebonden.
Indien je als VISpashouder meerdere VISpassen hebt, hoeft slechts eenmaal de toestemming(en) te worden aangeschaft.

2. Waar toegestaan?

Nachtvissen is toegestaan in alle wateren met het symbool in de nieuwe Gezamenlijke Lijst van Nederlandse Viswateren.
Vissen met een derde hengel is toegestaan in alle wateren die met het symbool zijn aangegeven in de lijst. In de lijst zie je ook het bivvy symbool.
Dit geeft aan dat het voor dit water of deze gemeente bekend is, dat bij het vissen ’s nachts een schuilmiddel is toegestaan.
Staat dit symbool er niet, informeer dan bij de lokale visrechthebbende of kijk in de gemeentelijke Algemene Plaatselijke Verordening (APV)
of het gebruik van een schuilmiddel daar is toegestaan.

Voor wateren in de Gezamenlijke Lijst zonder symbolen is het nachtvissen en gebruik van de derde hengel landelijk niet toegestaan.
Lokaal kan een hengelsportvereniging wel aparte toestemmingen uitgeven voor haar leden.
Staat een water niet in de Gezamenlijke Lijst, kijk dan in de lijst van de vereniging hoe het nachtvissen en het gebruik van de derde hengel
is geregeld. Staat het water in de verenigingslijst en staat er niets over nachtvissen, dan is nachtvissen toegestaan.

3. Verkrijgbaarheid

VISpashouders (jeugdVISpas houders uitgesloten) kunnen zelf de Landelijke Nachtvistoestemming (€10,00)
en/of de Derde hengeltoestemming (€25,00) bestellen via een speciale bestelmodule op de websites van de hengelsportfederaties, Sportvisserij Nederland of De KSN.

4. Direct vissen

Bij bestelling krijg je direct een Voorlopige Nachtvistoestemming en/of een Derde hengeltoestemming digitaal toegestuurd.
Met deze print, de Gezamenlijke Lijst van Nederlandse Viswateren en de VISpas kun je meteen gaan vissen.
De definitieve Landelijke Nachtvistoestemming en/of de Derde hengeltoestemming krijg je vervolgens zo snel mogelijk thuisgestuurd.
Deze sticker plak je op de achterzijde van de VISpas.

5. Besteding inkomsten
De inkomsten uit de verkoop van de Nachtvistoestemming en Derde hengeltoestemming worden gebruikt voor het uitbreiden van het aantal nachtviswateren, lobby bij lokale overheden voor het mogen gebruiken van schuilmiddelen bij het nachtvissen, het uitzetten van (spiegel)karper en controle om misstanden bij het nachtvissen tegen te gaan.